שם היצירה: בוקר מתוך הסוויטה פר גינט , שם המלחין: אדוארד גריג

שם-יצירה

בוקר, פרק ראשון מתוך סוויטה 1 “פר גינט ” אופוס 46

Peer Gynt Suite No. 1, Op. 46 “Morning Mood”

שם המלחין: אדוארד הגרופ גריג

Edvard Hagerup Grieg                

שנות חייו: 1843 – 1907

על המלחין

מלחין ופסנתרן נורבגי. אימו הייתה פסנתרנית ומורתו הראשונה לפסנתר.  יצירה מוסיקלית ראשונה הלחין בגיל תשע. בהיותו בן 15 נסע ללמוד ארבע שנים הלחנה בגרמניה. בהיותו בן 20 ישב שלוש שנים בדנמרק וחיבר את הסימפוניה הראשונה שלו שלא הייתה לשביעות רצונו וביקש להשמידה. עם חזרתו למולדתו החל להלחין יצירות ששילבו מוטיבים נורבגיים עממיים. גריג נחשב למלחין מהתקופה הרומנטית. חיבר סימפוניה, סונטות לכלים סולנים מחולות נורבגיים קונצרטו לפנתר ועוד. המוסיקה שחיבר למחזה הנודע של הנריק איבסן   פר גינט היא אחת היצירות המוכרות ביותר שלו

על היצירה

תוכן

פר גינט היא סוויטה שמלווה את המחזה שכתב איבסן  המספר על הנער הצעיר בן ה-20 ששמו פר גינט והרפתקאותיו היצירה חוברה בשנת 1874 לבקשת המחבר. מכיוון שהיצירה מבוססת על סיפור עלילה היא מסווגת כמוסיקה תכניתית. בפרק הראשון ששמו-בוקר – מחכה הנער פר גינט בנמל לאנייה שתגיע לאסוף אותו למסע.  ביצירה כולה נע ונד הנער במקומות שונים אולם בסיום הוא חוזר  לביתו ולארוסתו שחיכתה לו

מוסיקה

התזמורת הסימפונית מקבלת ארבעה סולנים בפרק הראשון והם: חליל ואבוב במחצית הראשונה וקרן יער ופגוט בחלק השני. מפאת משך הפרק 4.10 דקות, ומפני שהמנגינה חוזרת כמעט במדוייק כאשר התזמור והסולנים הם השינוי העיקרי, השמעתי לילדים בגן רק 2.20 דקות במהלך הפעילות

הפרק מבוסס על מלודיה קטנה אחת במנעד לא רחב (סקסטה) שחוזרת בשינויים מינוריים , בסקוונצות, בעוצמות משתנות, בכלים שונים ובהרכבי נגינה משתנים. חלוקת העבודה עם המנגינה נעשתה בהתייחסות לכלי הסולן או נגינת התזמורת כולה כשכלי הקשת בולטים במיוחד

בטרנספוזיציה לדו מזור ניתן להשמיע לילדים את המנגינה בחלילית או במטלופון/קסילופון

שמצויים בגןבוקר גריג 2

תוך כדי עבודה שרתי לילדים את המנגינה עם הטקסט הזה

בוקר הפציע

בוקר ,  בוקר בא

ניתן להחליף את המילה בא במילה אביב אם רוצים לקשר לעונה כעת- לא הכרחי

מטרות (2)מטרות מוסיקליות

אבחנה בפיסוק

אבחנה בעוצמות משתנות

זיהוי פסוק חוזר

זיהוי חיקוי

 לימוד גווני כלים :חליל ואבוב

הכרת יצירה חדשה

הפנמת המושג מוסיקה תוכניתית

מטרות חוץ מוסיקליות

קידום תנועה במרחב

חשיבה בתנועה עם אביזר מקשט

חשיבה על מהות ההתרחשויות בבוקר

קידום תיאור בציור

לימוד מילה חדשה בעברית – הפציע

הצעה

שיחה מקדימה להאזנה בנושא הבוקר

שאלתי באיזה מחלקי היום אנו נמצאים? מה קורה בבוקר? מה משתנה? מה רואים? כיצד תיראה תמונת בוקר? מה כדאי לצייר

גיליתי את שם המלחין ומוצאו הנורבגי עם תיאור הנופים שם ואת שם היצירה

ניסינו יחד לגלות מה השינויים הצפויים בצלילים שיעידו על בוקר

על פר גינט סיפרתי שהוא היה נער מאד שובב שאהב לטייל רחוק מביתו אולם בסוף שב הביתה וגילה שאין מקום טוב יותר מהבית שלנו

אמרתי שתוך כדי האזנה בתנועות ידיים מחקות זו את זו, אני מבקשת לגלות מי הם כלי הנגינה הסולנים

 האזנה ראשונה / חלקית

הקשבה וחיקוי כאשר הידיים עולות ומחקות זו את זו

חליל מנגן -יד אחת עולה, אבוב מנגן-יד שנייה עולה וכן הלאה. זה מעניין משום שהפסוקים  החוזרים הולכים ומתקצרים  ואינם באורך זהה. כאשר מנגנת כל התזמורת – ננצח עלייה

שוחחנו על הכלים הסולנים וראינו תמונות שלהם

האזנה שנייה

חיברתי סרטים בשני צבעים לחישוק מרכזי ובקצה כל סרט אחז ילד

הילדים נתבקשו להגיב לתפקיד שקבלו – סולו חליל או סולו אבוב . כל צבע ייצג כלי אחר.

בנגינת התזמורת כולה ללא סולנים כל הסרטים נעו

האזנה שלישית

שרתי את המנגינה עם הטקסט המזערי שצירפתי: בוקר הפציע בוקר בא

ניגנתי את המנגינה בחלילית – הילדים היו מהופנטים ובקשו שאחזור שוב

חילקתי שיפודים עם סרטים בצבעים וניסינו לעלות ולרדת עם היד והסרט המקשט  בדומה להאזנה ראשונה אלא שהפעם בחרנו צבע שיגיב לנגינת החליל וצבע סרט שיגיב לנגינת האבוב ובנגינת התזמורת ללא סולנים כולם רוקדים במרחב. נעשה ניסיון להקשיב גם לשינויים הדינמיים שהיו בתזמורת

האזנה רביעית

בזוגות בקשתי לאחוז בקצות סרטים ברוחב 4 סנטימטר לערך ובאורך של כשני מטר

סידרתי את הסרטים שתי וערב (ראו בתיעוד בסרטון) . נקבע איזה צבע סרט יגיב לנגינת החליל, איזה צבע יגיב לנגינת האבוב  וכולם יחד יגיבו לנגינת התזמורת תוך תצומת לב לשינויים הדינמיים שמופיעים בנגינת התזמורת

האזנה חמישית

בד צהוב גדול נמתח במרכז החדר  ושמונה ילדים נתבקשו לאחוז בו

העבודה התנועתי הייתה מובנת כבר: הרמה והורדה לפי הפיסוק, הנעה כגלים בנגינת התזמורת ואחר (בהפתעה) כל הילדים שאינם משתתפים הוזמנו לעוף מתחת לגג שיצר הבד המורם אל על

האזנה שישית

 כעת כשהיצירה מוכרת ירדנו בישיבת קירוס אל הרצפה, הנמכנו את הראש אל הירכיים ובחלק הראשון בשיח הסולנים עלו הידיים זו אחר זו, בחלק השני בנגינת התזמורת כל הגוף נע כולל קימה ועבודה במרחב

האזנה שביעית

לתת לילדים לצייר את הבוקר כאשר המנגינה מושמעת

או

להזמין את הילדים לצייר ציור משותף של בוקר כאשר בכל פסוק מתחלף הצייר

ברור שיש לברור איזה מהפעילויות המוצעות מתאימות לאוכלוסיית היעד ואין צורך**

וסיבה להשתמש בכל ההצעות שהועלו

בכל השעור בגן השתמשתי ב 2.20 דקות מהיצירה. ניתן לעצור בדיוק לפני שהיצירה חוזרת על עצמה עם קרן יער ופגוט

קישורים (2)

תקציר עבודת הילדים עם היצירה

ביצוע נוסף של תזמורת ירושלים

דיסק בו נמצאת היצירה

classic gold,  the best of the best

disk 2 no 5 , delta entertainment corporation 2000

בציפייה למשובים הערות והארות

שלכם

 קורן רונית