שם היצירה: רונדו מסוויטה מס. 2 בסי מינור, שם המלחין: יוהאן סבסטיאן באך

שם-יצירה

רונדו מתוך סוויטה מס.2 בסי מינור

rondo from Suite No. 2 in B Minor, BWV 1067

שם המלחין: יוהאן סבסטיאן באך

Johann Sebastian Bach

שנות חייו: 1685  -1750

נולד בגרמניה לאב מוסיקאי שלימד אותו בילדותו לנגן על כינור וצ’מבלו. בגיל עשר התיתם מהוריו ואחיו גידל אותו כאשר המוסיקה היותה חלק נכבד מחינוכו ומחייו.  לימודים מוסיקליים פורמליים סיים בשנת 1703 בעיר לנינגרד. הוא נודע כנגן עוגב /מקלדת מעולה  והתפרנס מנגינה , כתיבת מוסיקה (הלחנה) ,ניצוח מקהלות או תזמורות,  והוראה. לאחר שהתאלמן מאשתו הראשונה נישא שנית לאנה מגדלה . חלק מ- 17 ילדיו עסקו במוסיקה

 בין שלל היצירות שחיבר קיימות ארבע סויטות תזמורתיות שכונו בתחילה אוברטורות. כל סויטה לכלי סולו אחרים. סויטה היא מחרוזת רקודים  מנוגדים באופיים . הסולן בסוויטה השנייה הוא חליל בארוק. היא כתובה לחליל, שני כינורות, ויולה ובסו קונטינואו

שמות פרקי הסויטה השנייה הם: 1. אוברטורה. 2. רונדו. 3. סרבנד. 4. בורה. 5. פולונז. 6 . מינואט. 7. בדינרי

היצירה כתובה במבנה בסיסי של רונדו

א       ב       א      ג      א

א א א א  ב ב’ ג ד  א א  ה ו ז ח ב’  א א

הכלים המבצעים: כלי קשת חליל וצמבלו

משך היצירה : 1.52 דקות

מטרות (2)

מטרות  מוסיקליות

הפנמת מבנה הרונדו

הכרת הצ’מבלו

זיהוי פסוק חוזר

מטרות חוץ מוסיקליות

טיפוח עבודה על הבעות פנים

הכנה לתחפושות לחג פורים

קידום תנועה במרחב

הצעה

העבודה עם היצירה לקראת פורים מאד דומה לעבודה עם היצירה של אלבינוני

הכנה

 הצגת מסכה חסרת הבעה ושיחה על הבעות פנים. ניסיונות להראות הלכי רוח בהבעות פנים. הצגת איור פנים שמח ועצוב והשואה במנח הפה בשתי התמונות

פנים

אמירה משותפת: לא אגלה, לא אגלה , לא אגלה למה אהיה

חזרה עם תנועות ידיים (סימן שלילה באצבע והסתרת פנים בסוף פסוק) עד שכל הילדים ידעו את התפקיד ורק אז תושמע המנגינה

האזנה ראשונה

עבודה תנועתית לפסוק שהוכן מראש “לא אגלה…למה אהיה” ובמנגינות האחרות להציע הבעות פנים או הלכי רוח: שמח, עצוב, עייף, פוחד, מפחיד ועוד

האזנה שנייה

מסכה עוברת בין הילדים וכל אחד בתורו מסתתר מאחריה לפי הפיסוק

האזנה שלישית

בניית רקוד למנגינה בקבלת הצעות לתנועה מהילדים

האזנה רביעית

סידור רונדו על הרצפה . א – במסכת עיניים חוזרת וב- במסכות אפריקאיות שונות

אחרי הסידור שיחה על הציורים שחזרו והגעה למסקנה שמנגינה א חזרה בין המנגינות השונות. לגלות שזה רונדו ולשיים באותיות: א ב א ג א

האזנה חמישית

תזמור בפנטומימה

על הרצפה מונחים נציגים של כלי ההקשה שבגן ואנו נראה בכל חלק נגינה מדומה על כלי אחר שהמורה / הגננת תראה . ברור שמנגינה א תחזור באופן זהה בכל פעם

קישורים (2)

תקציר עבודת הילדים עם היצירה

הרונדו בביצוע יפה אך איטי מעט

הסוויטה כולה

 הרונדו ראשון משלושת הרקודים בביצוע זה

 

שלכם

מצפה למשובים הערות והארות

רונית  קורן