שם היצירה: פיציקטו, שם המלחין: ליאו קלמנט פיליבר דליב

שם-יצירה

פיציקטו מתוך הבלט סילביה

Sylvia – Pizzicato

שם המלחין

 ליאו קלמן פיליבר דליב

Léo Clement Philibert Delibes

שנות חייו: 1836 – 1891

על המלחין

דליב נולד חי ופעל בצרפת. מוסיקה למד בקונסרבטוריון של פריז והיה  תלמידו של אדולף אדם. בגיל 27 קבל משרת נגן-ליווי באופרה של פריז ואחר התמנה למנצח על מקהלת האופרה. יצירותיו הנודעות ביותר הן הבלטים “קופליה” – שחוברה בשנת 1870  , “סילביה” – שחוברה בשנת   1876  ואופרה בשם לאקמה

תקציר תוכן הבלט

 סילביה הינו שמה של הנימפה של דיאנה . היצירה כתובה כבלט בשלוש מערכות. הכוריאוגרפיה הראשונה לבלט חוברה על ידי  לואיס מרנטה. יש ביצירה ניצנים ראשונים לסגנון אימפרסיוניסטי. סיפור העלילה הוא סיפור אהבה . רועה צאן וצייד מאוהבים בנימפה סילביה שמסרבת לקבל את אהבתם עד שאל האהבה ארוס מתערב וגורם לה להתאהב ברועה הצאן לו היא נשאת בברכת האלה אותה היא משרתת – דיאנה

על היצירה

פתיחה      א       ב           א

פתיחה       א א’ב א’      ג  ג ‘ ג  ג ‘      א

 משך היצירה תלוי בביצוע . בין 1.54 דקות בביצוע פסנתר ל- 2.20 דקות ויותר בביצוע תזמורתי

חלק א מנוגן בצלילים קצרים וקופצים – סטקטו כשהכנורות צובטים את המיתרים ולא מנגנים בעזרת הקשת. אופן נגינה זה נקרא פיציקטו- צביטת המיתר. חלק א כולו מנוגן בכלי מיתר. חלק ב מאופיין בסולו חליל שמנגן בלגטו מלא ומלווה בכלי המיתר שמנגנים עדיין בפיציקטו.  כמעט כל פסוק בחלק א מסתיים בשני צלילים מודגשים שאינם צלילים סמוכים אלא מרוחקים זה מזה ותמיד קופצים בעלייה. עוד מעניין בחלק א שהפסוקים אינם זהים  באורכם. המלחין מתחכם ומוסיף שינויי מהירות (האצה או האטה) מזעריים בעיקר בסופי  פסוקים בפתיחה ובסיום. את היצירה המלחין כתב ראשית לפסנתר ואחר כך תזמר אותה

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

זיהוי נגינת סטקטו – פיציקטו

אבחנה בסופי פסוק

זיהוי צלילים מודגשים

אבחנה במבנה

טיפוח נגינת תפקיד נתון בכלי הקשה

זיהוי ואבחון צלילי המיתר לעומת צלילי החליל

מטרות חוץ מוסיקליות

שיפור תנועה במרחב

טיפוח מוטוריקה עדינה- עבודת אצבעות

 קישור לחג החנוכה ואולי שילוב היצירה במפגש מסכם / או לעונת הסתיו לטיפות הגשם נשיבת הרוח ונשירת העלים

התאמת היצירה לעבודה בנושא משפחה – עבודה עם בובות

הצעה

ראשית אומר שלום ואמחא  שתי מחיאות כף לפי המילה

אבקש תגובה-תשובה זהה

אבקש מהילדים לגלות עוד מילים ששתי הנקישות הן בדיוק המקצב שלהן. מצופה שיאמרו: היום, ילדה, סבון, חלום…ננסה כל שיאמרו ואז אגלה שהמנגינה החדשה מסתירה את המקצב הזה  בואו נגלה היכן

האזנה ראשונה

הצטרפות בשתי מחיאות כף לצלילים המודגשים בסופי הפסוק בחלק א

חלק ב ( תוך כדי האזנה) אבקש הצעה לתנועות ידיים

 חלק א חוזר עם המחיאות

האזנה שנייה

להזמין את הילדים להתפזר במרחב ולבקש להגיב בתנועה קלה רק לסופי הפסוק המודגשים בחלק ב מותר לנוע בכל החדר מבלי לגעת בחבר בחזרת חלק א לעצור ולנוע רק בסופי פסוק

האזנה שלישית

לחלק את הגן לשתי קבוצות האחת תגיבו לחלק א והשנייה תגיב לחלק ב

לבחור דרכי תגובה בעזרת הילדים

האזנה רביעית

לחלק שתי קבוצות נגינה. אחת בכלי הקשה מעץ או תופים להגיב לסופי הפסוק המוגדשים ושנייה במשולשים או בפעמונים לנגינה בחלק ב

האזנה חמישית

שיחה מקדימה: אילו ירד גשם יכולנו לומר טיף טף בצלילים המודגשים

מי שאיננו מעוניין לגעת בחג החנוכה יכול לטפטף את צלילי הפיציקטו על העץ שעומד בגשם ובמנגינה השנייה הרוח תנשוב ותניע את ענפיו עם או בלי מטפחות שירקדו חפשי במנגינה ב סביב

ואם נחשוב על חג החנוכה שמתקרב איזה כלי מיוחד יכול לטפטף לנו שמן? התשובה היא : כד. להציג כדים מספר. לבקש מהילדים לעמוד כמו כדים ולחשוב היכן הפייה ממנה השמן יישפך  בצלילים המודגשים. לבחור יחד עם הילדים מה יעשה בחלק ב

האזנה שישית- אפשרית כהכנה למסיבה

לתת לקבוצת ילדים מטפחות ולבקש שישבו במעגל במרכז החדר קבוצת ילדים שנייה תקבל כדים אמיתיים או מצולמים על דף מנויילן

א- תפקיד רקוד הכדים סביב  ב- תפקיד רקוד המטפחות שבמרכז

האזנה שביעית

מורתי היקרה בתיה שטראוס ז”ל לקחה קופסאות של מעדן חלב עליהן מתחה גומיות וכל  ילד קבל “כלי פריטה” עליו ניגן (פרט) בזמן המתאים בסופי פסוק בחלק א בפיציקטו

 התאמת העבודה לנושא המשפחה – שעור שני בנושא  משפחה

 האזנה ראשונה –  הנחתי סלסילת בובות במרכז החדר

נהפוך לבובות ונגיב בתנועה בישיבה ראשית רק לסופי הפסוק

הוספתי אמירה סתמית בצלילים המודגשים בפיציקטו – צק צק

בחלק ב הבובה מחבקת את עצמה -כל ילד מחבק את עצמו

בובות2האזנה שנייה

פיזרתי בובות שונות במעגל. כל ילד הוזמן לבחור לו בובה למשחק. הבובה תהיה הילדה שלו/ האחות הקטנה / האח הקטן

בובות1

אחזתי בובה בשתי ידייה והרקדתי אותה בשתי תנועות חדות בסופי הפסוק בחלק א

בחלק ב חיבקנו חזק חזק את הבובה

האזנה שלישית

לאחוז את הבובה בשתי ידייה

כל ילד מרקיד את בובתו בסופי פסוק בחלק א (בפיציקטו) ובחלק ב (בלגטו) קם לרקוד

איתה בכל החדר

האזנה רביעית

במקום בובות כל ילד קבל תוף

א – נגינת סופי פסוק

ב – צלצולים ביד מורמת גבוהה

החוויה שעברו הילדים בהאזנה ליצירה הייתה מקסימה*

עם הבובות ביד המשכנו לעבוד על הדקלום המקסים של מיריק שניר מתוך הספר קטנטנים והוא על הבובה בעגלה שבסיום הדקלום מסתבר שהיא  הבת שלי ומהבובות עברנו לנגינה על תופים של שני התפקידים: היצירה פיציקטו והדקלום בובה בעגלה

קישורים (2)

תקציר עבודה בגן עם היצירה

חיבור עצמי של הילדים כשבועיים לאחר תהליך הלמידה

ביצוע יפה עם מחול

ביצוע תזמורתי יפה ללא רקוד

הביצוע הקצר ביותר

  הבלט בשלמותו לצפייה

דיסק בו נמצאת היצירה

Beruhmte Ballettmusic – Famous ballet music

zyx music GMBH  no. 7

בייחולים להצלחתכם

מצפה למשובים הארות והערות

שלכם

רונית קורן