שם היצירה : סירבה (רקוד) שם המלחין: ולדימיר קוסמה

שם-יצירהסירבה – רקוד

Sirba

מנגינת הסרט : הבלונדיני עם הנעל השחורה

Le Grand Blond Avec Une Chaussure Noire

שם המלחין: ולדימיר קוסמה

Vladimir Cosma

שנות חייו: מ- 1940 ועד ימינו

שנת חיבור היצירה 1972. משך היצירה: 2.02 דקות

קוסמה נולד ברומניה  למשפחת מוסיקאים. שבגיל 23 עבר ללמוד ולהתגורר בצרפת. הוא נחשב למלחין מנצח וכנר צרפתי . חיבר מעל 300 נעימות ושירים מתוכם הרבה מוסיקה לסרטים דוגמת המוסיקה שנבחרה לשעור זה. בשנים האחרונות החל בכתיבת אופרה

על היצירה

 המוסיקה מאד קלילה. המבנה ברור. כלי סולן – חליל פאן בלווי תזמורת   כלי מיתר. שומעים בס  וכלי דומה לבנגו (מיתרים) שמלווים את מנגינות א ו- ב

מנגינה ג מנוגנת בכלי קשת (במקום חליל פאן ) כנורות  ומלווה באותם כלים שהיו

 מבנה היצירה:  פתיחה א   ב   א   ב   ג   א   ב   א   ב  סיום

 מנגינה א חזרה  פעמיים בכל פעם שהופיעה

מנגינה ב בנוייה משתי סקוונצות שחוזרות על המלודיה ופסוק מסיים סוגר

חליל פאן – Pan flute

כלי נשיפה עתיק יומין מעץ. עקרון בניית הכלי הוא שאורך הקנה משפיע על גובה הצליל. קנים באורכים שונים מחוברים זה לצד זה והנגן צריך לנשוף בצורה מיוחדת בראש הקנה שכן בדומה לשופר אין לכלי משרוקית או דומה לה. קיימים חלילי פאן שונים בכמות הכנים ובאופן חיבורם. השם פאן  מקורו במיתולוגיה היוונית. אל הרועים פאן התאהב בנימפה סירינקס  שלא נענתה  לחיזוריו. האלים הפכו אותה לקנה סוף כדי לעזור לה להמלט ממנו ופאן בצערו חתך את קני הסוף ובנה מהם חליל

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

זיהוי מבנה היצירה

חיזוק תחושת המפעם

יכולת לזהות סופי פסוקים

הפנמת תבניות מקצב

הכרת חליל פאן : צורתו וצלילו

מטרות חוץ מוסיקליות

פיתוח חשיבה תנועתית

קיום יכולת תנועה במרחב

טיפוח כושר עבודה עם חישוק

יכולת תנועה במעגל

הצעה

ההצעות שלעיל רבות יש לבחור מתוכם מה מתאים לאוכלוסיית היעד

האזנה מקדימה חלקית

רמז מהמנגינה הושמע במטרה לגלות איזה כלי מנגן את המנגינה

זוהה חליל. הצגתי את חליל הפאן, הדגמתי כיצד מנגנים בו והשארתי אותו לשבוע הקרוב לתצוגה בגן

האזנה ראשונה

עבודה לפי המפעם , הפיסוק והמבנה

כל ילד בתורו ממציא תנועה חוזרת אותה יחקו הילדים כולם. המורה/המבוגר יהיה ראשון בתפיחות ובסימן יד יעבור התפקיד מילד לילד לפי הפסוקים המוסיקליים

האזנה שניה 

 מכל ההצעות שהיו נבחר מה נעשה בכל מנגינה. לבחור תנועות ולחזור עליהן לפי המבנה

 הוצגו לילדים שתי תבניות מקצב לקישוט המנגינה במחשבה להשתמש בתבניות לתזמור  מאוחר

שתי תבניות מצולמות

האזנה שלישית

הצעה לבניית רקוד.  ראשית כל ילד לבד. לקבל הצעות מהילדים

אפשרות  אחת היא  בחלק א הליכה  ובסופי פסוק סיבוב, בחלק ב קפיצות  ובסוף סיבוב, קפיצות  ובסוף סיבוב

האזנה רביעית

להעתיק את הרקוד למעגל

האזנה חמישית

רקוד זוגות

האזנה שישית

   תזמור היצירה. להכין שתי תבניות מקצב

נלמד אותן ונלמד את המושג אוסטינטו – מנגינה עקשנית שחוזרת כמעט בלי הרף

לנגן קודם במחיאות ותפיחות את התפקידים ורק אחר לחלק כלים

האזנה שביעית

לחלק חישוקים לכולם לתת ראשית להתנסות באפשרויות רקוד עם חישוק  אישי וחפשי

אם אין הצעות לעזור בכוון תנועה: הליכה, סיבוב, הרמה מעלה, הורדה מטה , נקישות על הרצפה, רקוד תנועתי חפשי

האזנה שמינית

לעמוד עם החישוקים במעגל כשכל ילד אוחז בחישוק שלו ובחישוקים שמימינו ומשמאלו . במנגינה א צועדים במעגל במנגינה ב משכיבים את החישוקים לכוון תוך המעגל ומרימים אט אט מעלה מעלה

האזנה תשיעית

ניתן לבחור תפקידי מטלופון ללווי. בחלק א קוינטה מנגנת חפשי ובמנגינה ב קוורטה יורדת

אם רוצים לצרף כלי מלודי עדיף לנגן את המנגינה כדי להיות במהירות המתאימה לילדים

שעורים/מטלה למפגש הבאה

להמציא רקוד יפה ליצירה אותו נשמח לראות במפגש הבא

ביצוע בפועל הבוגרים רקדו  במעגל  חישוקים מחוברים והצעירים רקדו חפשי

קישורים (2)

עבודה מעשית – תקציר ההוראה בגן

ביצוע מעט מהיר

ביצוע נפלא איתו כדאי לעבוד

באיחולים וייחולים להצלחתכם

אשמח לקבל משובים

שלכם

רונית קורן