שם היצירה: וושינגטון פוסט מרש, שם המלחין: ג’ון פיליפ סוזה

שם-יצירה

וושינגטון פוסט מרש

The Washington Post March

 

שם המלחין: ג’ון פיליפ סוזה

 John Philip Sousa’s

שנות חייו: 1854 – 1932

נולד בוושינגטון והחל ללמוד לנגן בכינור בגיל שש. מגיל 13 שימש חניך בחיל הנחתים והתמחה בכלי נשיפה בהשפעת אביו שהיה נגן טרומבון בתזמורת חיל הנחתים. בשנת 1880 הפך להיות מנהלה של התזמורת ומנצחה. בין השנים 1892 – 1931 ניהל תזמורת צועדת משלו איתה הופיע באמריקה ובאירופה

 מלחין ומנצח אמריקאי כונה מלך המרשים. סך חיבוריו הוא 136 מרשים ועוד מעט מוסיקה בסיגנון רומנטי

על היצירה

בשנת 1889 נבקש סאוזה לחבר מרש מיוחד לפתיחת תחרות ילדים שאורגנה על ידי עיתון אמריקאי ידוע. היצירה החדשה התקבלה באהדה רבה ונקראה כשמו של העיתון שהזמין אותה – וושינגטון פוסט

מבנה היצירה

   ‘פתיחה   א  א   ב   ב    ג   ג  מעבר  ג   מעבר  ג   

כמעט כל חלק דו חלקי המנגינה חוזרת עם שינוי קל בסיום. היצירה כתובה בסולם סול מז’ור

למרבה ההפתעה משקל היצירה הכתובה שש שמיניות ולא ארבעה רבעים כצפוי משיר לכת/מרש

תווים לנושא וושינגטון פוסט מרש

התזמור היא תזמורת כלי נשיפה עם תוספת כלי הקשה ומצילתיים כמקובל במנגינות למצעדים

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

הפנמת סגנון המרש/מוסיקת לכת

אבחנה בחלקים החוזרים

אבחנה בפיסוק הברור

זיהוי חזרות

יכולת להגיב למפעם

למידת אוסטינטו מקצבי

מטרות חוץ מוסיקליות

איפוק והקשבה

המתנה לתור

הכנה למסיבת סיום

אוסטינטו פירושו תבנית מקצב או לחן שחוזרת כמעט בלי הרף ביצירה*

הצעה

האזנה ראשונה

בישיבה

  שאלה: למה מתאימה המנגינה ? להשמיע רק את מנגינה א

.הכנת אוסטינטו ללווי המנגינה וניסיון לבצעו

אוסטינטו

אם יש צורך אפשר להוסיף טקסט למחיאות: כך, כך, ננגן

שאלה : על איזה חלקי גוף אפשר לנגן את צעדי המרש

נסיונות תיפוף על חלקי הגוף המוצעים

האזנה מלאה

 א- טפיחות שמונה פעמות ואחר מוחאים כף את האוסטינטו  כל זה חוזר שמונה פעמים. ניתן להעביר את הטפיחות לחלקי גוף שונים

ב – גלגולי ידיים ובסופי חלקים מחיאת האוסטינטו

ג  – רגליים צועדות לצד אחד וחוזרות (בישיבה) ובסיום  האוסטינטו במחיאות

האזנה שנייה

פתיחה – קימה וישיבה

במנגינה א קמים לפי התור בארבע קבוצות . כל חזרת מנגינה קבוצה נוספת קמה. בסיום כל חלק מוחאים את האוסטינטו

במנגינה ב כל קבוצה סוגרת מעגל בצעידה וניתן לחזור בסופי חלקים על האוסטינטו

במנגינה ג צועדים פנימה והחוצה לסירוגין בסופי פסוק האוסטינטו

האזנה שלישית

לחלק לכל ילדי הגן כלים בשלוש קבוצות

לבחור מי א  מי  ב  ומי   ג .  לבקש לנגן רק את תפקיד מחיאות הכפיים – האוסטינטו

קישורים (2)

תקציר תיעוד פעילות הילדים עם היצירה

ביצוע מצויין

תזמורת כלי הנשיפה של אור יהודה

 

היצירה מופיעה בדיסק

המצעד הגדול – המארשים הבלתי נשכחים , קטע מספר 3,  הוצאת הליקון

           באיחולים וייחולים להצלחתכם

אשמח מאד למשובים

שלכם

רונית קורן