שם היצירה: הלוויית הבובה, שם המלחין: פיוטר צ’יקובסקי

שם-יצירה

הלוויית הבובה מתוך אלבום לבני נעורים לפסנתר אופוס 39 מספר 8

Dall’s Funeral, Children’s album for young op.39 no.8

 שם המלחין : פיוטר איליץ צ’יקובסקי

  Tchaikovsky, Pyotr Ilyich                  

שנות חייו:  1840 – 1893

מלחין רוסי.  החל ללמוד באופן מסודר ורציני שירה ולימודי פסנתר רק בגיל 14 לאחר מות אימו שייעדה לו עתיד אחר. עד גיל 23 עבד במשרד המשפטים ורק אז הרהיב עוז , עזב את עבודתו ופנה ללימודים בקונסרבטוריון . עשר שנים מאוחר יותר החל להלחין ולתזמר יצירות רבות ביניהן: אופרות ,סימפוניות ,סוויטות ,מוסיקה לבלט ומוסיקה לכלים סולו. צ’יקובסקי מעניק חשיבות מלאה ועדינה לכל כלי בתזמורת . הוא משוייך למלחינים מהתקופה הקלאסית

על היצירה

אלבום לבני נעורים איננו חיבור למתחילים אלא יצירה רבת חלקים מגוונת שדורשת  מיומנות נגינה על פסנתר. ליצירה שלושה חלקים המתייחסים לבובה. ראשית היא חלתה אחר מתה ולבסוף נקברה. המוסיקה  נהדרת , אופייה  העצוב מורגש, המהירות איטית מאד מאד עם  צלילים ארוכים, אבל, היא מעט קשה להגשה לילדים בשיום שניתן לה. אם נפל בחלקי ללמד ביום זכרון אני אוהבת ללמד יצירה זו אופוס 39 מספר 8 אלא שאינני אומרת לילדים את השם המדוייק של היצירה. די אם אקרא לה – הבובה החולה ולא כשמה – הלוויית  הבובה

מבנה היצירה

‘א    א’     ב    ג   א    א  

חלק א בנוי משני משפטים בני 8 פעמות איטיות כל אחד . מנעד  הלחן של א מאד צר ולכן בחרתי לשיר אותו בסולפג’ – בשמות הצלילים

תפקיד השירה עם שמות צלילים

הבובה החולה

במקום שירת הצלילים – סולפג- בקבוצה שמעולם לא שרה צלילים , ניתן לשיר משפט קצר בעברית דוגמת : הבובה מסכנה חולה ולהתאים ללחן

חלק ב פותח את המנעד הצלילים גבוהים יותר ישנה קפיצה לצליל האוקטבה – השמיני – אבל מייד חוזרת בירידה של סקונדות (צלילים עוקבים) המלנכוליות של מנגינה א

משך היצירה 1.38 דקות

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

קידום שירת הסולפג

אבחנה במבנה היצירה

הבנת יכולת המנגינה להביע הלכי רוח שונים

מטרות חוץ מוסיקליות

התמצאות במרחב

פיתוח חשיבה תנועתית

הצעה

שיחה מקדימה האם משמיעים מוסיקה ביום עצוב כמו יום זכרון. נסיון לאבחן את אופייה וייחודה של מוסיקה עצובה

אחרי שגילינו שהמוסיקה כנראה תהייה איטית ושקטה  נבדוק את המנגינה החדשה

האזנה ראשונה

בדיקת ייחודיות המנגינה ואיזה כלי מבצע אותה. יש לשאול את השאלות לפני ההאזנה אחרת מיקודי החשיבה לא יופנו לכוון המבוקש

האזנה שנייה

הקדמה/הכנה בשירת צליל הסולם מדו על דו עם היד המזמרת שעוזרת

חיקוי המורה בתנועות הידיים לצלילים שמופיעים בחלק א: דו רה מי פה. מנעד צר , מצויין לשירה למרות שהצליל מי מונמך – מי במול

בחלקים  ב ג הידיים יוצאות לטיול במרחב האישי מצד אל צד לאט

האזנה שלישית

להזמין את הילדים להתפזר במרחב. לבקש לצעוד את הצלילים של חלק א כאילו שהרצפה היא הפסנתר ואנו הנגנים. בחלק ב לעמוד ולהניע את הידיים בהתאם

האזנה רביעית

שלב את האזנה שנייה ושלישית קרי לשיר סולפג ולצעוד (לא בכל קבוצת גיל ניתן לבקש שתי מטלות שלובות זו בזו) ובמנגינה האחרת להמציא

האזנה חמישית

ניתן להוסיף למנגינה מטפחות בד עדינות  ולחזור על אותה פעילות עם האביזר

קישורים (2)

ביצוע איטי ויפה לשמיעה בלבד בכתובת זו

http://server3.pianosociety.com/protected/tchaikovsky-39-07-breemer.mp3

ביצוע מעט יותר איטי על ידי פאול צינג

ביצוע עם עומק בצלילי הפסנתר ,אבל, יש רעש לבן בפתיח

ביצוע בו רואים את הצלילים המנוגנים – מיקוד צילום באצבעות הנגן בלבד

היצירה מופיעה בחוברת רתמיקה – רפרטואר לפסנתר בעריכת שושנה בר טוב

  הוצאה פנימית של מכללת לוינסקי לחינוך1994

תווים וביצוע פסנתר. מספר 108 עמוד 136 בחוברת.  שם היצירה : הלוויית הבובה

     

 בייחולים ואיחולים להצלחתכם

אשמח למשובים ובקשות

שלכם

רונית קורן