שם היצירה: הברבור מתוך קרנבל החיות, שם המלחין: קאמיל סן סנס

שם-יצירהקרנבל החיות – Le carnaval des animaux

Le Cygne הקטע הנבחר פרק 13 : הברבור

שם המלחין: שארל קאמיל סן סנס

Charles Camille Saint-Saëns                       

שנות חייו: 1835   – 1921  

מלחין צרפתי. התייתם מאביו בעודו תינוק. בגיל שנתיים  החל ללמוד פסנתר עם דודתו שטיפלה בו  והתגלה כבעל שמיעה אבסולוטית. בגיל ארבע חיבר את חיבורו המוסיקלי הראשון. סן סנס ידע קרא וכתוב בגיל שלוש ובגיל שבע שלט גם בלטינית. בן חמש החל להופיע ברסיטלים לפסנתר. שמו הלך לפניו כמלחין ,מנצח,  פסנתרן ונגן עוגב. התמזל מזלו שלמד מטובי המלחינים בתקופתו דוגמת ברליוז וליסט. נאמר עליו שהוא נגן העוגב הטוב בעולם.מלבד היותו מוסיקאי מחונן התעניין מאד במדע ארכיאולוגיה אקוסטיקה והיסטוריה

את היצירה קרנבל החיות לא הסכים סן סנס לפרסם משום שחשש לשמו הטוב כמלחין רציני שכן ליצירה 14 קטעים קצרים שונים זה מזה. הוא חיבר כ-200 יצירות ביניהן אופרות, פואמות סימפוניות ומוסיקה לסרטים

על היצירה

הקרנבל הוא מוסיקה תכניתית  המתארת תמונות ומצבים אך לא מספרת סיפור

היצירה חוברה בשנת 1886 להרכב קאמרי. היצירה מבוצעת היום בתזמורת סימפונית או בצ’לו מלווה בפסנתר. רק את פרק הברבור הסכים המלחין לפרסם בחייו מחשש למוניטין הרציני שלו. לאחר מותו בשנת 1922 פורסמה היצירה כולה על 14 פרקיה והפכה אהודה במיוחד על מורים ותלמידים לנגינה. ליצירה 14 פרקים ואלה החיות . המתוארות : אריה, תרנגולים, חיות פרא, צבים, פיל, קנגורו, אקווריום, חמורים, קוקיה, בעלי כנף, הפסנתרנים, מאובנים, ברבור ומצעד סיום. פסנתרנים אינם בעלי חיים אולם  זו סאטירה. יש הרואים ביצירה פארודיה – בדיחה מוסיקלית כאשר מבקרי המוסיקה הם  חמורים נוערים  והצבים רוקדים  לצלילי קאן קאן הפריזאי של אופנבך  באיטיות רבה

 הברבור –  פרק 13 מתוך 14

משך הקטע הנבחר 2.46 דקות

כלים מבצעים צ’לו ופסנתר

מבנה היצירה

 א   א’      ב    ב’ בסקוונצה     ג     ג’     א”      סיום

 הסיום בנוי מהחומר המוסיקלי של ב וגם בו יש סקוונצות לצד האטה עד לצליל ארוך-מסיים ועוצר את התקדמות הברבור

פסיק לצד אות מעיד על  שינוי קל במנגינה, סקוונצה היא תעתיק של מנגינה לגובה צליל אחר

הפסנתר מנגן ארפג’ים מפורקים ללא הרף כשהוא רק מלווה ברקע

מנגינת  הצ’לו מאד שירתית – לירית, כולה בלגטו, פיסוק מאד ברור אולם הפסוקים אינם זהים באורכם וקשה לקבוע מתי מסתיימים חלק  מהם ,  המנעד מאד רחב, המהירות איטית , יש רוגע וזרימה עד שכמעט וחשים את התקדמות הברבור השט באגם

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

אבחנה במבנה

אבחנה בפיסוק ובזרימה

זיהוי גוון צלילי של הכלים

הבנת מהות מוסיקה תכניתית

מטרות חוץ מוסיקליות

תנועה וזרימה במרחב

הכרת הברבור

הצעה

הצגת על שם היצירה ממנה לקוח הקטע : קרנבל החיות ושיחה על האפשרויות המוסיקליות והאמצעים שיש למלחין כדי לתאר בעלי חיים. כדאי להביא תמונות של בע”ח שמופיעים ביצירה. לפני האזנה ראשונה לפרוש על הרצפה לפני הילדים את תמונות בעלי החיים שביצירה

האזנה ראשונה – יכולה להיות חלקית

שאלה: נאזין למנגינה וננסה לחשוב לאיזו חיה התכוון המלחין

האזנה , שיחה , שיום הקטע

שאלה נוספת: האם משהו זיהה מי מנגן את המנגינה ומי מלווה

הזמנה למשימה שנייה ובקשה לשים לב מי המבצעים – המנגנים

האזנה שנייה

נסיון לתת לכפות הידיים לשוט כמו הברבור ,בכל פסוק חדש נחליף כוון התקדמות במים

האזנה שלישית

הזמנת סולן/סולנית לקחת מטפחת ולנוע בחדר כמו הברבור האציל שבמנגינה

האזנה רביעית

לקבל הצעות מהילדים כיצד אפשר לתאר את התקדמות הברבור באגם הדמיוני שלנו . צפוי שיציעו לשבת על הרצפה ולהתקדם כשהידיים מקופלות כמו כנפיים וההתקדמות איטית בישיבה. כל הצעה ראוייה ליישום וניסיון

האזנה חמישית

להזמין את הילדים לעבוד בתנועה במרחב עם גזירות נייר של הברבור

אפשר למתוח בד כחול על במרחב או על שולחן ולתת לילדים סביב ברבורים ש”ישיטו” אותם באגם

להכין מקיפולי נייר – אוריגמי – ברבור

אני הכנתי ב”שעת משחק” 35 ברבורי נייר. מראה עיניים (יישום) יהיה בשבוע הקרוב

20150427_090147_resized

http://www.yeshla.co.il/content/%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%9E%D7%99-%D7%91%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%A8

 קישורים (2)

תהליך לימוד היצירה בגן

 היצירה כפי שכתובה לצ’לו ופסנתר

האזנה תוך צפייה בברבור צח ולבן ששט באצילות

 

באיחולים וייחולים להצלחתכם

שמחה לקבל משובים

שלכם

רונית קורן