שם היצירה: נושא ו-12 וריאציות, שם המלחין: וולפגנג אמדאוס מוצרט

שם-יצירהנושא ו-12 ואריאציות

  אה, אומר לך אמא    –   Ah,vous dirai-je, maman

שם המלחין: וולפגנג אמדאוס מוצרט

שמו המלא: יוהנס כריסוסטומוס וולפגנגוס תאופילוס מוצרט

Wolfgang Amadeus Mozart

שנות חייו: 1956 -1791

מלחין אוסטרי שהשפיע רבות על סגנון כתיבת המוסיקה הקלאסית .  אביו היה מורה ידוע למוסיקה ואימו כנרת. כבר בגיל שלוש החל ללמוד מוסיקה ונגינה על צ’מבלו וכינור. בהיותו בן חמש הלחין קטעי מוסיקה קצרים. בן שש יצא עם אביו ואחותו בת האחת עשרה לסיבוב הופעות במינכן ווינה וכשהמסע הצליח מאד הוא נמשך הרבה שנים ברחבי אירופה עם הפסקות קצרות. גם בבגרותו וינה היוותה אחת מהערים המרכזיות  עבור הופעותיו ויצירתו  ושמו הלך לפניו כפסנתרן מנצח ומלחין. אף לא אחד מששת ילדיו המשיך את דרכו.  הוא היה נהנתן ולכן נותר בסוף חייו ללא כל למרות שהכנסותיו עבור יצירותיו ועבודתו כמנצח ופסנתרן היו גבוהות מאד יחסית לתקופה. סגנון כתיבתו  הושפע מכתיבת באך והנדל ואולי מעט מחמו ובר. מוצרט היה חבר טוב של היידן  ונערץ על ידי בטהובן. כתב בחייו הקצרים אופרות,  מוסיקה תזמורתית (הרבה קונצרטו) ,מוסיקה קאמרית , מוסיקה דתית (רקויאם) ומוסיקה לכלים סולו

?מהי וריאציה

כנוי לחיבור מוסיקלי בו המנגינה עוברת שינוי. בסיס המנגינה נשמר והשינוי יכול להיות בדרכים רבות: במהירות, בתזמור, בסולם, בהירמון, במקצב, בסגנון, במרקם ועוד

במנגינה שנבחרה נכתבו לנושא 12 וריאציות כשהמנגינה מסתתרת “בין השורות” בכל אחת מהן

 היצירה כתובה לנגינת פסנתר בדו מז’ור.  . היא מאד בסיסית. יש בה תבנית מקצב אחת שחוזרת ללא הרף . פסוק אחד שואל (מסתיים בדומיננטה) והפסוק האחר  עונה – . סוגר (טוניקה) . יש השרים את אותיות הא ב באנגלית לפי מנגינה זו

אם נביט בחטיבות גדולות יור נגלה שכל פסוק חוזר על עצמו בדיוק רב. ניתן להשמש במידע חשוב זה לתכנון פעילות

על היצירה

מבנה המנגינה: א  א  ב  ב  א  ב  ב  א

השינויים המאפיינים את הוריאציות: 1. המנגינה הפכה למרוץ צלילים בחלקי שש עשרה. 2. המנגינה נשארה בעינה אבל הלווי רץ ומקשט בחלקי שש עשרה. 3. קו המנגינה הפך לטריולות (שלישונים) 4. המנגינה חזרה והליווי הפך טריולות. 5. נוספו הפסקות שגורמות למנגינה להשמע קפצנית. 6. המנגינה מסתתרת בתוך אקורדים קופצים בסטקטו והלווי  בחלקי שש עשרה. 7. הוריאציה מאד רחוקה מהמקור. 8. הסולם הפך מינור – המנגינה כאילו עצובה.9. חזרה למזור בצלילי סטקטו עם ליווי של רבעים בלבד. 10.  הוספת צלילים כרומטיים (סמוכים) במנגינה ולווי בחלקי שש עשרה מופרדים בין הידיים שמזכירים את כתיבתו של באך.11. האטה (אדגו) ושינוי במקצב עםהרבה צלילי מעבר מקשטים. 12. המשקל עבר מזוגי למשולש. מורגשת השפעה של סגנונו של היידן בסונטות של לפסנתר בקשוטים בשתי הידיים

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

הכרת הנושא ושירתו במקצב בטקסט נוסף או הצלילים מסיימים

הפנמת תבנית מקצב חוזרת

זיהוי המנגינה בתוך הוריאציות

אבחנה בשינויים

נגינת תבנית מקצב חוזרת

אבחנה בסופי פסוק

נגינת צלילונים מקשטת בסופי פסוק

מטרות חוץ מוסיקליות

טיפוח מוטורי

הבנת משמעות ההתחפשות – אפשרות קישור לפורים

טיפוח סבלנות וסובלנות

מתיחת קשב ורכוז

 הצעה

לקראת פורים ונושא התחפושת / ההתחפשות / אני מציגה את המנגינה ככזו שמנסה להתחפש ולהסתתר תחת קישוטים שונים כדי שלא יזהו אותה

אם מלמדים את היצירה בסמיכות לפורים ניתן להיעזר במשפט קצר דוגמת : “איזה כיף איזו שמחה, חג פורים הנה זה בא”. כל אם עולה בדעת המורה משפט אחר שמתאים – מקובל

לפני השעור יש להכין את תבנית המקצב שחוזר    טטה טטה טטה ט

בעבודה עם בוגרים – להכין את הצלילים סול-סגול, דו-כחול, ורה-צהוב.

האזנה ראשונה

גילוי תבנית המקצב החוזרת ונגינתה בתפיחות בשמיניות ומחיאה בצליל האחרון – ברבע, תוך כדי שירה

בהתאם לגיל הילדים נבחר אם לשיר בשפת המקצב או במשפט המקושר לפורים

עם צעירים פתחתי בדקלום המשפט “איזה כיף איזו שמחה, חג פורים הנה זה בא” יחד עם תפיחות ומחיאה ואחר צירפתי את לחן הנושא

האזנה שנייה

אחרי הצגת כרטיס המקצב ניתנה מטלה להכין מחיאת כף לצליל האחרון בכל משפט

האזנה שלישית

האזנה לנושא ולשלוש וריאציות – תחפושות. תוך כדי האזנה כולם משתתפים בשירה שקטה של המשפט המילולי ופועלים בתפיחת המקצב

 האזנה רביעית

המורה תשיר את הנושא בשמות צלילים כאשר הילדים מתבקשים לבדוק איזה משמונת צלילי הסולם לא משתתף

האזנה חמישית

הקשבה חוזרת כאשר מנסים לגלות את הנושא המסתתר בכל הוריאציות ונעזרים בתנועה. נתחיל במחיאה לצליל האחרון בכל פסוק , נעבור להקשות על הרצפה ואחר לקפיצות במרחב , צעידה, רקיעות, וכל הצעה אחרת שיעלו הילדים ויש להם רעיונות

האזנה שישית

להכין תפקיד  נגינה מכוונת

מנגנים את הצליל האחרון בכל פסוק. ראשית בשירה ואחר בנגינת צלילונים בודדים או מטלופונים צבעוניים

—סול —דו—סול—דו—רה—רה—סול—דו

הערה

 בעבודה עם קטנטנים השמעתי את היצירה עם ארבע וריאציות במפגש ראשון ובמפגש השני הילדים האזינו בעניין רב לכל תריסר הוריאציות בתנועה. תוך כדי עבודה ניסו לחשוב לאיזו תחפושת מתאימה המנגינה. לא השתמשתי במושג וריאציה בגן של בני שנתיים-שלוש

מתוך התכנית המוצעת יש לבחור מה מתאים לאוכלוסיית היעד ולא להעמיס יותר מידי  מידע  בבת אחת על הילדים

קישורים (2)

תקציר עבודת הילדים בהכרת היצירה

עבודת המשך בצירוף סולפג’ תבנית מקצב וצלילונים

היצירה בנגינת פסנתר

בנגינת פסנתרן מאד רגשני ותיאטרלי

https://www.youtube.com/watch?v=bIQ77HCWbjs

מקום בו נמצאת היצירה

היצירה נמצאת בחוברת ריתמיקה – רפרטואר לפסנתר, הוצאת מכללת לוינסקי לחינוך

מספר 81 עמודים 91 – 97    כולל הקלטה

בייחולים ואיחולים להצלחה

מצפה למשובים הערות והארות

שלכם

רונית קורן