שם היצירה: מעבר לקשת בענן, שם המלחין: הרולד ארלן

 

 

שם-יצירה

Over the Rainbow – מעבר לקשת בענן

Harold Arlen-  שם המלחין: הרולד ארלן

שנות חייו: 1905 – 1986

נולד בשם חיים ארלוק לאב חזן. בילדותו למד לנגן בפסנתר. בהיותו בן 20 החל להיות פסנתרן מלווה בהופעות , עבר לעיר ניו יורק ושינה את שמו. המוסיקה שחיבר בעשור השלישי לחייו מאופיינת בשילוב הרמוניות בלוז/גאז. הוא עבד בהולווד ואת .הנעימה ל”קוסם מארץ עוץ” חיבר כשהיה מועסק על ידי חברת אם גי אם . כתב כ- 500 שירים למחזות זמר וסרטים מוסיקליים

.זוהי בלדה למילים של  יפ הרבורג שנכתבה לסרט הקוסם מארץ עוץ בשנת 1939

שמו המלא של התמלילן הוא

 Edgar Isidore-Yipsel (Yip) Harburg

מקור השם בעלילה המתוארת בה דורותי מחפשת מקום רחוק בו לא יקרו לה צרות ותהיה מוגנת. מקום זה נמצא מעבר לענן. גם בעברית נכתבו מספר גרסאות מילים ללחן זה

למרות שהשיר נכתב למחזה שנועד לילדים, שני כותביו היהודים הסתירו בתוכו די בציניות  יחס לציונות , לארץ המובטחת ולגלות

מבנה היצירה

 א   א   ב (סולו)  ב’ (תזמורתי) א      ב (סולו)  ב”(בכלים אחרים)  סיום

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

הפנמת סדר צלילי הסולם בירידה

זכירת מבנה היצירה

מטרות חוץ מוסיקליות

מתיחת זכרון

קשב ורכוז

איפוק וסבלנות

הצעה

האזנה ראשונה

מצב מוצא: עמידה

שמיעת היצירה ועבודה תנועתית עם הסולם היורד כאשר לכל צליל תנועה משלו כפי שכבר נלמד

במנגינה א מדו שני יורדי אט אט לפי סדר צלילי הסולם וזה מסתדר מאד הרמוני עם  מנגינת השיר

במנגינות האחרות לבחור מה ייעשה. הליכה או רקוד או בזוגות, מה שהילדים יציעו. אם לא תהיה כל הצעה על המורה לתת כמה אפשרויות מילוליות כדי לגרות את החשיבה התנועתית

האזנה שנייה

לבקש מהילדים הצעות לתנועה גם בצלילי הסולם היורד

האזנה שלישית

מורה מיומן בנגינה יוכל לנגן את השיר בדו מז’ור, מי שאיננו יודע לנגן ישמיע את ביצוע האורגן המצורף למטה

לתת לילד סולן לנגן על מטלופון רק את הסולם היורד כשכולם עוזרים בתנועות ידיים ושירה

 ובמנגינות האחרות יגיבו הילדים בתנועה ללא קול

האזנה רביעית

קבוצת ילדים מוזמנת לנגן  על מטלופון וקבוצה שנייה  לרקוד עם מטפחות

קישורים (2)

תקציר פעילות הילדים עם היצירה

מנעד השיר רחב יותר מיכולתו של ילד בן שש לשיר. הילדה המקסימה שרה אקפה – ללא ליווי ולמרות שעברה את השלב בתחרות, ניתן לשמוע את חוסר הדיוקים בשירה

שהם טבעיים בהתייחסות לגיל. ברור שלא כל ילד בגיל זה יכול לשיר בכזה מנעד רחב

היצירה בביצוע תזמורתי ללא מילים

ביצוע תזמורתי יפה אולם לא בדו מז’ור ולכן מצויין לתנועה ולא לנגינה מכוונת  על המטלופון מדו עד דו

 

הביצוע המכוון דו מז’ור איתו עבדתי

 

בייחולים להצלחתכם

מצפה להערות והארות

שלכם

רונית קורן