שם המלחין : ריצ’ארד קליידרמן, שם היצירה : בלדה לאדלין

 

שם-יצירה

בלדה לאדלין  – Ballade pour Adeline

שם המלחין: ריצ’ארד קליידרמן – פיליפ פאז’ה

Richard Clayderman

נולד בשנת 1953 וחי ופועל במרץ

מלחין צרפתי . בילדותו אביו לימד אותו לנגן בפסנתר ואחר למד בקונסרבטוריון של פריז. כדי לעזור בפרנסת המשפחה עבד כפקיד בנק ביום ובערבים ליווה זמרים בהופעותיהם. מסיבה זו לא יכול היה להתמסר למוסיקה הקלאסית שדורשת אימון רב יותר. קליידרמן הקליט יותר מ-1300 מנגינות חלקן חיבורים מולחנים שלו וחלקם עיבודים של יצירות קלאסיות מוכרות או מוסיקת פופ. הוא הוכתר בשיאי גיניס כפסנתרן המצליח ביותר בעולם

על היצירה

 הבלדה לאדלין חוברה בשנת 1976. קליידרמן בן ה-23 נבחר בין עשרים מועמדים לנגן מנגינה ענוגה לפסנתר שחוברה לכבוד יום הולדתה של אדלין שהייתה בת של מפיק תקליטים צרפתי אוליבר טוסיין. עם צאת היצירה  לעולם בתקליטור סולו החליט פיליפ פאז’ה לשנות את שמו לריצרד קליידרמן – שם משפחת סבתא רבה שלו וכך הוא מוכר כיום בעולם כולו

היצירה כתובה בדו מז’ור . משמעות המידע הזה היא שניתן להמציא תפקיד נגינה קל למטלופון או תפקיד סולפ’ז קל (שירת שמות התווים) בגן.

הצלילים שבחרתי לחזר בעזרת המנגינה הם שלושה: מי פה סול

מבנה המנגינה

    פתיחה א   א   ב   ב  מעבר  א   א   ב   ב   א   א   א    סיום

חלק א מכיל את המנגינה אותה אני שואפת ללמד בשירת סולפ’ז ואחר בנגינת מטלופון/קסילופון או צלילונים בודדים תלוי באמצעים ובגיל הילדים

הלימוד נשען על צבעים המופיעים על הכלים של חברת חלילית : מי -אדום, פה – ירוק, סול – סגול

אם יש ביידי כלי  בו הקלידים ללא צבע – אני מדביקה מדבקות עגולות לפי הצבעים .אינני חוששת  מהתניה זמנית לקשר בין צבע וצליל , בדרך זו אני בטוחה שאני פונה לכל הילדים מבלי לתסכל ולו ילד אחד בכך שעדיין איננו בשל להבחין בין הצלילים הכתובים על החמשה. את הצלילים אני מקפידה להציג עם הצבע על החמשה אחרי שהצגתי אותה לילדים, יחד ספרנו חמש שורות ונתנו להן שם:  חמשה

מי רה דו

                  סול                      פה                             מי

תווים לאדלין

אמנם אין בכרטיס מקצב (משך) ואין משקל, אבל הוא עונה על הדרישות הראשוניות של עזרה לנגינה מדוייקת של הצלילים

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות

הכרת היצירה בעלת שני הנושאים

ראשית שירת הסולפ’ז

פיתוח יכולת לנגן את ששרים

קידום מיומנויות נגינה במטלופון/קסילופון

מטרות חוץ מוסיקליות

קידום מיומנויות מוטוריות

טיפוח תנועה במרחב

משך היצירה

שלוש דקות לערך – תלוי בביצוע

הצעה

פעילות מקדימה

שאלה: כמה צלילים שונים קיימים? בואו נשיר את כל הצלילים

אני מוסיפה תנועות ידיים מלוות לשירה:  דו- אגרוף נמוך, רה- שתי ידיים על הירכיים, מי – שתי ידיים על המתניים, פה – שתי ידיים על הבטן, סול – שתי ידיים על הכתפיים, לה – שתי ידיים על הראש, סי – שתי אצבעות מצביעות לכוון השמיים, דו (שני) – אגרופים מונפים גבוהה מעל לראש. בכל פעם שתחזור שירת סולפ’ז אלה התנועות עליהן אחזור. התנועות הגדולות מתאימות לכולם

אפשר לשחק משחקי חיקוי על הצלילים שמייד יהיו במנגינה : מי פה וסול

האזנה ראשונה בעמידה במקום

הצטרפות למנגינה א ללא הקדמות , פשוט לשיר ולהראות  את הצלילים: מי פה סול מי. לחזור על השירה בכל פעם שתחזור המנגינה.

במנגינה ב לחפש תגובות תנועתיות שונות חפשיות זורמות

האזנה שנייה  בתנועה במרחב

מנגינה א שרים ומראים, מנגינה ב רוקדים בחדר.

אפשר לתת לילדים חופש מלא ואפשר לבחור יחד מראש את אופן התגובה

האזנה שלישית

הצגת מטלופון אחד. הצגת כרטיסי תווים של המנגינה: מי פה סול מי.

אם יש צורך ניתן לשלוף רק את הצלילים שצריך או לחילופין להוציא את אלו שלא צריך לצורך ההדגמה.

ילד סולן מנסה עם שירת החברים לנגן את התפקיד

נגינה  תוך כדי האזנה. הכתה כולה שרה ב א ומניעה ידיים אומקשיבה בחלק ב

האזנה רביעית

לתת את כל המטלופונים שיש בכתה, לבחור עם הילדים איזה כלי כדאי שינגן בחלק ב, ולבצע. כאשר המורה/הגננת כל הזמן שרה ומראה את הצבעים/התווים

האזנה חמישית

להזמין ילד זמר, ילד נגן מטלופון, ילד נגן פעמון, ילד רקדן ולבצע  כהופעה.

אפשר להציע לרקדן מטפחת או סרט למנגינה ב וצעדים למנגינה א אם אין לו הצעות משלו

קישורים (2)

תקציר פעילות הילדים עם היצירה

המשך עבודה עם בלדה לאדלין

ביצוע של המלחין

ביצוע לפסנתר ותזמורת בניצוח  אנדרה ריו

דיסק לרכישה בו מופיעה היצירה

ריצרד קליידרמן – המיטב, הוצאת אן אם סי 2005 רצועה1 בדיסק ראשון

באיחולים וייחולים  להצלחה

אשמח לקבל משובים

שלכם

רונית קורן