שם היצירה: ואלס מס.2 מסוויטת ג’אז מס.2 המלחין: דימיטרי שוסטקוביץ

שם-יצירה

ואלס מס.2 מתוך סוויטת ג’אז מס.2 

שם המלחין: דימיטרי שוסטקוביץ

Дмитрий Дмитриевич Шостакович – Dimitri Shostakovich

שנות חייו: 1906 – 1975

מלחין רוסי. בגיל תשע החל לנגן על פסנתר. נגינתו הייתה טכנית ובתחילה לא הרשימה . הפריצה שלו החלה כשכתב  את הסימפוניה הראשונה  בהיותו בן 19. עיקר פרנסתו  הייתה מכתיבה מוסיקאלית של אופרות סמפוניות ועוד יצירות שאנשים הזמינו אצלו. משבר חל בחייו כאשר הממסד הסובייטי החליט לנדות אותו  בשל כתיבתו המודרני ואהדתו את היהודים. כדי להתפרנס החל ללמד  הלחנה בקונסרבטוריון. שוסטקוביץ חיבר הרבה מאד מוסיקה תזמורתית – 15 סימפוניות, 6 קונצרטו לכלים סולנים ותזמורת, הרבה רבעיות שלישיות ויצירות לכלים סולו. בין חיבוריו שתי אופרות ומוסיקה לבלט

הואלס השני חובר בשנת 1938 ומפורסם יותר מכל קטעי הסוויטות שחיבר. הוא מעט רגשני אולם גורם למאזין תחושת רוגע נעימה. הואלס גבולי באורכו בהתאמה לגיל הרך אולם אפשרי

ממוצע זמן ביצועו בתזמורות השונות שלוש וחצי דקות

.ולס – מנגינה לרקוד שכתובה במשקל משולש

:מבנה היצירה

     פתיחה א  א   ב   ב’   ג     ג  מעבר  א    א   סיום

מנגינה א מחולקת בתוכה לכמה מנגינות: : א  א ‘ ב ב’  ג ג ג’ . בכל חזרה על חלק  א התזמור משתנה : סקסופון סולו, 2 סקסופונים, טרומבון, כינור, חליל,תזמורת כלי קשת, התזמורת הסימפונית  כולה,  ועוד צירופים – תלוי בבחירת הביצוע

.מנגינה ב חוזרת בסקוונצות

.מנגינה ג חוזרת פעמיים בכל הופעה שלה רק הסיומות משתנות

מטרות (2)

:מטרות מוסיקליות

.לימוד הולס

.הפנמת מבנה היצירה

.אבחנה בגוני כלים שונים

.אבחנה בפסוקים באורך שונה

:מטרות חוץ מוסיקליות

.התאמת רקוד/תנועה למוסיקה

.התמצאות במרחב

הצעה

הערה מתודית

.תכנון העבודה הפעילה צריך להיות בסדר זה:  ראשית בישיבה אחר במרחב ואחר כך (אם רוצים) ניתן לצרף אביזר לקישוט

 האזנה ראשונה /חלקית

?שאלה: האם המנגינה מתאימה למצעד או לרקוד

.השמעת חלק א בלבד

האזנה שנייה

“אמירה: ” בואו נקשט את המנגינה הרקודית  בתנועות. כשתחזור המנגינה נחזור על התנועה שלה, כשתשתנה  המנגינה נחליף תנועה

.תוך כדי  האזנה המורה עוזר/ת לבחור תנועות. להזכיר את המילה – פסוק, בכל פסוק חדש נחליף תנועה

.לתתכנן מראש איזה תנועות עדיפות  ולבחר אותן מתנועות הילדים

 .אפשרויות:  א  עבודה לפי הפסוקים: הרמת ידיים, הורדה,מצד אל צד. ב החלפה בין גבוה ונמוך.  ג גלגולי ידיים או תפיחות על הירכיים

האזנה שלישית

. הזמנה לעבודה במרחב באופן עצמאי. לעזור לילדים באבחנה כשהמנגינה מתחלפת

האזנה רביעית

.להציע לילדים לחזור על העבודה עם מטפחות אישיות או חישוקים או פעם כך ופעם כך

האזנה חמישית

.לבנות מכל התנועות שהועלו רקוד משותף במעגל עם המטפחות

.ניתן לכוון הכנה סמוייה לחג הבא – חנוכה כאשר היצירה הופכת לרקוד נרות או שלהבות

בשנים בהן לימדתי הרבה כתות בוגרים הכנתי חישוק אחד אליו מחוברים סרטי קרפ או משי ארוכים כמספר הילדים המשתתפים ובסוף כל סרט חיברתי את סמל החג אותו רציתי להדגיש – במקרה זה שלהבת או נר. במפגש המסכם (המסיבה) עמד ילד בוגר במרכז והחזיק את החישוק . כל אחד מילדי הגן אחז  בקצה סרט אליו מחוברת שלהבת או נר . זה נראה משובב , יפה, מוסיקלי ואם העבודה נעשתה נכון – קרי – הילדים מכירים את היצירה מראש  – אזי  זו חגיגה אמיתית

20141023_090902_resized

קישורים (2)

תקציר עבודת הילדים עם היצירה 1

תקציר עבודת הילדים עם היצירה 2

חזרה על היצירה אחרי שבוע ימים

ביצוע בתזמורת מנדולינות

 

https://www.youtube.com/watch?v=dkTmvf5k0EY&list=PLGTXNv6iJnT8RAab_lto7Mwiz1T7k_V2Z

ביצועים בתזמורת סימפונית

 

דקה עשרים ואחת שניות –  רק חלק א במנגינה חוזר פעמיים באיטיות

ביצוע לצפיה והבנה עד כמה היצירה אהובה על ידי הנגנים והמאזינים

דיסק בו נמצאת היצירה

קסם הואלס, הואלסים המרגשים של המוסיקה הקלאסית, הוצאת הליקון, 2003 , דיסק 1 יצירה 1

בייחולים להצלחה

מצפה למשובים שלכם

בברכה

רונית קורן