שם היצירה: בדינרי, מסויטה מס. 2 בסי מינור, שם המלחין: יוהאן סבסטיאן באך

שם-יצירה

בדינרי מתוך סויטה מס. 2 בסי מינור-  Badinerie

Johann Sebastian Bach –   שם המלחין: יוהאן סבסטיאן באך

שנות חייו: 1685  -1750

נולד בגרמניה לאב מוסיקאי שלימד אותו בילדותו לנגן על כינור וצ’מבלו. בגיל עשר התיתם מהוריו ואחיו גידל אותו כאשר המוסיקה היותה חלק נכבד מחינוכו ומחייו.  לימודים מוסיקליים פורמליים סיים בשנת 1703 בעיר לנינגרד. הוא נודע כנגן עוגב /מקלדת מעולה  והתפרנס מנגינה , כתיבת מוסיקה (הלחנה) ,ניצוח מקהלות או תזמורות,  והוראה. לאחר שהתאלמן מאשתו הראשונה נישא שנית לאנה מגדלה . חלק מ- 17 ילדיו עסקו במוסיקה

 בין שלל היצירות שחיבר קיימות ארבע סויטות תזמורתיות שכונו בתחילה אוברטורות. כל סויטה לכלי סולו אחרים. סויטה היא מחרוזת רקודים  מנוגדים באופיים . הסולן בסויטה השנייה הוא חליל בארוק. היא כתובה לחליל, שני כינורות, ויולה ובסו קונטינואו

שמות פרקי הסויטה השנייה הם: 1. אוברטורה. 2. רונדו. 3. סרבנד. 4. בורה. 5. פולונז. 6 . מינואט. 7. בדינרי

מבנה היצירה

.החליל חוזר על תבנית מקצב אחת בסקונצות – קרי בגבהים שונים

ברורה תבנית המקצב החוזרת הזריזה, ברורות הסקונצות הפנימיות אבל קשה לדייק במבנה היצירה משום שבאך מתחכם בחזרה עם שינוי על המנגינות. הן  כמעט דומות אך מעט שונות

.מנגינת הנושא היא   מעין דהרה. המקצב החוזר הוא  שמינית ושני חלקי שש עשרה

       ”א                  א                        א’                                א    

 א  ב  א  ג  ד    א  ב  א  ג  ד    א בהיפוך ב” א ” ג” ד”   א ב” א ג” ד”’ –  האטה בסיום

 א  ו- ב שווים באורכם, ג – ארוך יותר, ו- ד ארוך מכולם

.גם אם הצלילים בחלק א לא חוזרים בדיוק המקצב נשמר במדוייק

מטרות (2)

 

מטרות מוסיקליות

הפנמת מקצב חוזר

הכרת מבנה היצירה

זיהוי אופיה המיוחד של המנגינה

הפנמת צלילי החליל

קידום נגינה בכלי הקשה רתמיים

מטרות חוץ מוסיקליות

טיפוח מוטורי תנועתי

לימוד דהרה

פיתוח יכולת לנוע ולעצור

הצעה

.חשוב להציג לילדים תמונה של הכלי הסולן – החליל

האזנה ראשונה

.להאזין ולהזמין את הידיים לטפוח  על הירכיים רק במנגינה אחת שחוזרת הרבה פעמים

.הידיים תטפחנה את המפעם בכל פעם שמנגינה א חוזרת

.ילדים צעירים יכולים למחוא כף במקום לטפוח

האזנה שניה

.שאלה: מה אתם מציעים שנעשה במנגינות האחרות

.האזנה חוזרת כאשר מנסים את הצעות הילדים למנגינות האחרות

האזנה שלישית

 .בואו נקום להתקדם בחדר רק עם המנגינה הראשונה.  במנגינה ד אפשר לשתף את הידיים בתנועה או לקבל מהילדים הצעה לפעילות במרחב

האזנה רביעית

 – לילדים בוגרים אפשר להציג כרטיס עם תבנית המקצב החוזרת ואחר לנגן אותה על תיבת נגינה או כלי אחר  סולו – נגינת התבנית בכל פעם שתחזור

.לילדים צעירים הילד יכול לנגן מפעם בכל חזרה של התבנית. הוא ינגן בזמן הנכון אבל לא את התבנית שקשה לחיקוי בנגינה

האזנה חמישית

 .בהתאם לכלים שיש בגן והמבנה החוזר – כל ילדי הגן מנגנים את היצירה לניצוח המורה

קישורים (2)

הרכבים קאמריים עם צמבלו שתואם את אופי התקופה בה היצירה נכתבה

ביצוע תזמורתי עדין

ביצוע תזמורת קאמרית יותר איטי

היצירה מנוגנת בביצוע תזמורתי עם כוסות במקום חליל סולו

דיסק בו ניתן לרכוש את היצירה

באך לקטנטנים, יצירה מספר 4

 MCI  הוצאת

מספר קטלוג 84035-2

בייחולים להצלחה

           אשמח לקבל משובים ובקשות

 שלכם

                   רונית קורן