תכנון ראוי ומפוקח להוראת שיר דקלום או יצירה

למוסיקה כח מכריע ומשפיע על תהליכי למידה והתפתחות הלומדים ברמות שונות ובתחומים חוץ מוסיקליים שונים .  להלן כמה דוגמאות ממחקרים שנעשו בתחום. שמיעה מוסיקלית מקדמת את יכולת הריכוז וממקדת את הקשב (מנטיי וקלי  1998 ), ממקדת יכולות אקדמאיות ( שאו 2000), תומכת בהקניית כישורי שפה (בוטצלף 2000), מסייעת לפיתוח דמיון ויצירתיות (הטלנד ווינר 2000), מפתחת ערוצי תקשורת לא ממילוליים (סטור 1992), תורמת לאינטראקציה בין הלומדים ומעניקה לגיטימציה להבעת רגשות (גילס 1991), המוסיקה משמשת כלי להפחתת אלימות על ידי ניתוב האנרגיה הפיזית לתנועה וצליל

לקוח מתוך “חשיבה מחודשת על מקומו של החינוך המוסיקלי (גילאי 3 – 6 ) בהכשרת מורים (אפריל 2001) מכון מופ”ת ת”א*

כלל ראשון בעבודה עם ילדים  ושימוש בחומרים מוסיקליים הוא לדעת את השיר או היצירה באופן רהוט עד לפרטי פרטים. הדבר דורש מאיתנו המבוגרים חזרות רבות בשלב התכנון. יש לחזור לפחות שלוש פעמים על כל שיר או יצירה חדשים  לפני שנאמין שהתקיים תהליך של למידה והפנמה אצל הלומד ללא קשר לגיל הלומד – שנתיים  או שישים

.בכל שיר, יצירה או דקלום, נדגיש בתכנון הפעילות את המיוחד . לעיתים ינבע  מהתוכן המילולי ולעיתים מהתוכן המוסיקלי

גיל הלומדים ישפיע בעיקר על ההחלטה אם השיר שבחרנו יהיה לשירה או רק לפעילות. הסיבה נעוצה במנעד הקולי הצר של לומדים צעירים. ילדים בגיל הגן  מסוגלים לשיר באופן נקי שירים במנעד של עד שישה צלילים (סקסטה). ככל שעולה גיל הילדים כך מתרחב טווח המנעד הקולי. הפעילויות המוצעות בתהליך למידת השיר יהיו תואמות את השלב ההתפתחותי בו מצויים הילדים

העבודה עם הדקלומים כחומרים מוסיקליים, משעשעת, מרחיבה את הדעת, מחבבת את היצירות הספרותיות הזעירות על הילדים, מפתחת ומחדדת את השמיעה. יש להתחשב בגיל הילדים ולבחור טקסטים שהפעילות איתן תגרום לילדים אתגר וחוויה תוך כדי תהליך הלמידה

בבחירת יצירה מוסיקלית ללא מילים יש להתאים את סוג הפעילות ליכולת התנועה והחשיבה  של הלומדים. אותו חומר יכול להיות נפלא לגיל שנתיים ומעולה לגיל שישים תלוי באופן בו נעניין את   הלומד ונגרום לו להאזין ליצירה באופן פעיל לא פחות משלוש פעמים

 .אנא הקפידו שהלומדים  יצאו בהרגשה של הצלחה – ניצחון – ולא בהרגשה של כשלון

תריסר כללים בסיסיים לעזרת המתכננים הוראת שיר או יצירה 

.קיימת התייחסות גם לשירים ודקלומים משום שאותם עקרונות הוראה חלים עליהם ועל היצירה המוסיקלית ללא מילים – המוסיקה הקלאסית

1.

נמנע משירה פאסיבית – שירה ללא מטלה פעילה או סבילה. גם שאלה שהתשובה לה לא חשובה דוגמת כמה פעמים בשיר חוזרת מילה מסויימת תגרום ללומדים להתרכז בשיר ולהקשיב ברכוז ללחן החדש

2.

 .לא נשמיע חלקי פסוקים כהדגמה

3.

.שיר שאיננו שירת מענה (שיש בו חזרה על כל פסוק) לא נשיר במענה

4.

.נזכור לחשוב גם על מטרה מוסיקלית לשיר מלבד העיסוק בתוכנו הספרותי

5.

.לא נתפתה לחשוב שלימדנו שיר אם הלומד לא שמע אותו בשלמות לפחות שלוש פעמים

6.

.משך יצירה מושמעת לא יעלה על הרבה יותר משלוש דקות

7.

.לשתף תמיד את כל קבוצת הלומדים

8.

.!!!נזכור שהאביזר הוא רק קישוט ומטרתו לעזור לתהליך הלמידה ולהעצים את החוויה החושית. האביזר איננו העיקר

9.

.לכל מילה יש מקצב משלה וכמה מילים יוצרות תבנית מקצב. תבנית משפט חוזר בשיר יכולה לשמש בסיס לעבודה נכונה וחוויתית עם שיר

10.

התנועה שנדרשת בתהליך הלמידה הפעיל היא מינימליסטית ואיננה שואפת להתחרות בשיעורי בלט. גם הנעת כתף או הרמת אצבע נחשבות לתנועות שנוכל להשתמש בהן כתגובה לשינויים החלים במנגינה

11.

.גם אם נאלצנו להשמיע שיר ע”ג דיסק, עלינו לשיר בפה מלא – למלל – כדי לתווך אל הלומד

12.

.יש להגזים בהגיית הברות השירה. דגש מיוחד יש לתת להברות אחרונות ובעיקר להברות פתוחות

בייחולים להצלחה

אשמח לקבל הארות והערות

רונית קורן