שם היצירה : מחול האש, שם המלחין : מנואל דה פאיה

שם-יצירה

מחול האש

:שם המלחין

Manuel de Falla y Matheu  – מנואל דה פאיה אי מתיאו

שנות חייו   1876  –   1946

מלחין ספרדי

בצעירותו חלם להיות סופר אולם בבגרותו -בגיל 21 – למד בקונסרבטוריון של מדריד פסנתר וקומפוזיציה. בשנים מאוחרות יותר החל להתעניין במוסיקה ספרדית ובמיוחד בפלמנקו. בשנת 2007 עבר לפאריז שם הושפע מהמלחינים אימפרסיוניסטים הבולטים באותה תקופה : רוול, דביוסי ופול דיוקא. בראשית מלחמת העולם הראשונה חזר להתגורר במדריד.בין יצירותיו המוכרות: נוקטורנו לפסנתר ותזמורת “לילות בגני ספרד”, בלט “בכובע משולש הקצוות” או בשמו האחר “הכובע משולש הפינות”, בלט “האהבה המכשפת” בתוכה היצירה מחול האש. הוא חיבר קנטטה רבת ממדים שהתחיל בספרד , המשיך את כתיבת בארגנטינה אליה היגר בשנת 1033 ולא זכה לסיים אותה בחייו. ייחודיות המוסיקה שלו היא בשלבה אלמנטים ספרדיים עממיים רגשניים עם מוסיקה מודרנית

: על היצירה

.מחול האש הוא חלק מהיצירה: האהבה המכשפת

בצלילים , בתזמור המוקפד, בבחירת המנגינה והמהירויות השונות, מנסה דה פאיה לתאר את להבות האש שאינן חדלות לנוע ולו במעט. הוא מצליח באמנות רבה לצבוע את היצירה בצבעים חמים , זורמים , מתארים , עד שנדמה שאכן האש בוערת

.מבנה היצירה חד חלקי שחוזר פעמיים עם פתיחה וסיום שונים

.חלק ראשון מסתיים בדיוק במחצית  הזמן

.בסיום אני מדמה שהאש הפכה למסוכנת ויש לכבות אותה בעזרת צינור(דמיוני) לפי ההדגשות שבמנגינה נוסיף את ההברה צ

‘משך המנגינה : 4.22 ד

מטרות (2)

:מטרות מוסיקליות

.אבחנה בעוצמות משתנות

.זיהוי כמות נגנים המשתנה

.זיהוי מבנה היצירה

:מטרות חוץ מוסיקליות

.עבודה בתנועה מתארת

.הכנה לל”ג בעומר

הצעה

 .לעורר שיח על להבה של נר שנעה כל הזמן וכמעט איננה עוצרת ולו לרגע . כדאי להדליק נר להמחשה. לנסות להעתיק  את ניעת השלהבת לתנועות ידיים

.  להקביל (בשיחה) את התנועה של שלהבת הנר לתנועת האש במדורת ל”ג בעומר . להוסיף תנועות ידיים להמחשה

 .ננסה להבין כיצד המלחין יכול להביע בצלילים  את עוצמת הלהבות וגובהן המשתנה. באיזה אמצעים הוא יכול להשתמש

.השובות יהיו: שינויי עוצמה,  הוספה והחסרת כמות כלים מנגנת , שינויי מהירות, מנגינה מלודית – מתנגנת וזורמת  בלגטו ולא קפצנית עם צלילים קצרים – סטקאטו

האזנה ראשונה

.נאזין בצירוף תנועות ידיים מתארות למחצית ראשונה של היצירה (2.11ד’) ונעצור.

.תוך כדי האזנה על המורה לתווך מילולית בין הנשמע לבין הפרשנות התיאורית וללחוש אם האש כמעט כבתה או לומרשהילדים הוסיפו עוד קרשים למדורה וכדומה.

האזנה שניה

.דומה להאזנה הראשונה אבל להתפזר במרחב

האזנה שלישית

נאזין ליצירה כולה כאשר מתחילים מישיבה על הרצפה ומסיימים בעמידה לכבוי השרפה.

האזנה רביעית

.ניתן לתת לידי הילדים סרטים (קרפ או בד או אלבד) להתקשט איתם בתנועת הלהבות

. אלה הסרטים שניתנו לילדים. שני סרטי קרפ גזירים  ללא מקל – אחד לכל יד  – גם יועילו משום שהאביזר איננו העיקר הוא רק עזר ותירוץ לחזור שוב על היצירה בצורה מעניינת לילד

נפנפים

קישורים (2)

:תקציר עבודת הילדים עם היצירה

:ביצוע תזמורתי

:מחול  אמנותי קבוצתי סביב מדורה בוערת

:דיסק בו מצוייה היצירה

.הקלאסי הראשון שלי מס’ 4 דיסק 2 מספר 8 הוצאת הליקון

בייחולים להצלחה

           אשמח לקבל משובים

 שלכם

                   רונית קורן