שם היצירה: צה”ל צועד, שם המלחין: יואב תלמי

שם-יצירה

צה”ל צועד

 רבים קוראים לה  בטעות מרש צה”ל

שם המלחין: יואב תלמי

נולד באפריל 1943

תלמי נולד בקיבוץ מרחביה. בצעירותו למד פסנתר קומפוזיציה וניצוח.  את לימודיו האקדמיים המשיך בג’וליארד שבניו יורק. תלמי ניצח על תזמורות רבות ביניהן הקאמרית הישראלית, הסימפונית .  של קויבק שבקנדה, הפילהרמונית הישראלית,  , הפילהרמונית של מינכן האמבורג  סן דיאגו קליפורניה ועוד. הוא היה ממקימי האופרה הישראלית החדשה למרות שעיקר עיסוקו בניצוח, לא זנח את מלאכת ההלחנה. בצעירותו , בהיותו חייל, הלחין ותיזמר את היצירה צה”ל צועד שנקראת בטעות מרש צה”ל. מרש זה הפך  למרש הרשמי של צה”ל החל משנת 1963 . בשנת 2013 קבל תלמי את פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים.  בשנת 2001 קיבל תלמי תואר דוקטור כבוד מטעם אוניברסיטת  לבאל   שבקנדה

 בין יצירותיו המפורסמות:  ממעמקים -למקהלה ותזמורת, אלגיה למיתרים טימפני ואקודיון, סוויטה של שירי עם ישראלים, שלושה מונולוגים לחליל (או צ’לו) סולו, חלומות למקהלה אקפלה ויצירות להרכבי חלילים ולחליל ופסנתר

:על היצירה

.מרש פירושו מנגינה למצעד. בעברית תקנית יש לומר שיר לכת

בצרפתית פירושו לצעוד  Marcher

מבנה היצירה קצת מורכב. המשך גבולי לעבודה – מעט יותר משלוש וחצי דקות (3.39 ד’)  שהן המירב  המומלץ

:מבנה היצירה

פתיחה             א        א          ב       ג           א              ד    ד     ד    ד   מעבר    א       א          ב    ג       א

פתיחה  א           ב           א           ג                 א        ב        א

:שימוש ביצירה

.במרבית טקסי יום העצמאות בארצינו משמיעים את היצירה למצעד הדגלה – בין אם נוכחים חיילים בטקס  והם הצועדים   ,  או , לעבודה תנועתית עם הדגלים  הקטנים שבידי הילדים.

מטרות (2)

:מטרות מוסיקליות

.הפנמת מבנה היצירה

.הכרת המרש – מנגינת לכת

.תגובה למפעם אחיד ובולט

:מטרות חוץ מוסיקליות

.עבודה תנועתית עם דגל

.התמצאות במרחב

הצעה

 

 

.לעורר שיחה שתוביל לדרך בה צועדים חיילים, למושג שיר לכת ,מרש ,מנגינה למצעד

.לחלק דגלים ולבקש מהילדים להציע אופני המשחק השונים עם הדגל

.לנסות כל הצעה שתעלה

האזנה ראשונה

עמידת מוצא – מעגל

. בחלק א ללכת במעגל כאשר א חוזר ניתן להחליף כוון רק אם הכתה בוגרת ומסוגלת. ילדים צעירים ימשיכו ללכת לאותו כוון

.בחלקים   ב    ג   להחליט בעקבות ההצעות שעלו איזה שתי תנועות ייבחרו

.בכל פעם שיחזור חלק א נצעד במעגל תוך כדי נפנוף

.את חלק ד  שחוזר ארבע פעמים יש לחלק לשתי פעולות שאם לא כך התנועה שחוזרת כל כך הרבה פעמים תשעמם

.אני בחרתי בחלק ד לצעוד את תוך המעגל לעצור ולנפנף גבוה ואחר  לצאת החוצה אט אט , להניף גבוהה ולנפנף

האזנה חוזרת

.ניתן לתזמר את היצירה  בצורה מאד מוסיקלית אם שומרים על המבנה. להקפיד שבכל פעם כשחוזרת מנגינה אותו כלי ינגן.

.כדי לא ליגע , את היצירה הזו אינני משמיעה שלוש פעמים ברצף . אפשר לעבוד איתה ובסוף המפגש או בהמשך היום לחזור שוב.

קישורים (2)

:תקציר פעילות הילדים עם היצירה

:ביצוע תזמורתי של היצירה

:  דיסק בו נמצאת היצירה 

 . בממלכת המרש, המארשים  הישראליים הגדולים של  כל הזמנים , תזמורת צה”ל בניצוחו של אל”מ יצחק גרציאני, הוצאת אן אם סי

חג עצמאות שמח

בייחולים להצלחה

           אשמח לקבל משובים

 שלכם

                   רונית קורן