שם היצירה: גלופ מתוך ליצנים, המלחין: דימיטרי בוריסוביץ קבלבסקי

שם-יצירה

גלופ מתוך היצירה ליצנים אופוס 26

Dmitri Borisovich Kabalevsky- המלחין  : דימיטרי בוריסוביץ קבלבסקי 

.מלחין רוסי. שנות חייו:  1904 – 1987 

חיבר הרבה מוסיקה לפסנתר ומוסיקה קאמרית שהקדיש לילדים.  בצעירותו עבד בלווי סרטים אילמים בפסנתר. קבלבסקי  למד ולימד בקונסרבטוריון של מוסקבה. הוא פיתח תכנית מיוחדת לאזנה המיועדת לילדים ונחשב לאחד מחשובי מחברי המוסיקה לילדים בתקופה המודרנית ברוסיה. חיבר שתי אופרות  ( האמן מקלמסי ובשערי מוסקבה) , באלט, סימפוניות, מוסיקה קאמרית , מוסיקה לסרטים  ושירי עם

. גלופ  פירושו לדהור. בעבר היה זה  רקוד מעגל מהיר במשקל זוגי. מקור המילה בגרמנית – “הופסר” שפירושה מנתר או מדלג

 ביצוע: תזמורת סימפונית.  סולן בולט – הקסילופון

משך: 1.34 דקות

מבנה:                א                       ב                   א

     פירוט:  פתיחה   א    א’  מעבר   א   א’   מעבר   ב    ב’  מעבר   א   א’ מעבר  א   א

 .פסיק עליון ליד אות מצביע על שינוי קל במנגינה, חזרה לא מדוייקת גם אם רק צליל אחד או שניים שונו*

מטרות (2)

:מטרות מוסיקליות

.אבחנה במקצב הדהרות

.הפנמת מבנה היצירה

.אבחנת סופי פסוקים

.זיהוי הקו היורד במנגינה ראשונה

.קידום מיומנויות נגינה

:מטרות חוץ מוסיקליות

.טיפוח מוטורי

.תנועה במרחב – אבחנה בין דהרות לריצה

:שימוש ביצירה

.לקראת פורים גם המנגינות מתחפשות

הצעה

האזנה חלקית

.הילדים נשאלו מי או מה במנגינה והושמעה רק מנגינת הפתיחה. משלא זיהו את הדהרות הושמעה שוב הפתיחה ועוד מספר צלילי רמז

האזנה ראשונה

בכל פעם שנשמע דהרות סוסים (חלק א במנגינה) נדהר בישיבה.  הילדים נשאלו כיצד להגיב והם בחרו בתפיחות על הירכיים

האזנה שנייה

.תגובה בדהרות רגליים  (במצב ישיבה) לחלק א  עם הדגשת עצירת הדהרה בסופי הפסוקים ובחירת עבודה תנועתית בידיים לחלק ב

האזנה שלישית

ספירה משותפת של מספר הצלילים היורדים  – הדהרות. התשובה – 8 צלילים. המספר איננו חשוב אלא רק ההבנה וההקשבה לפסוקים, אבל, הנה עוד תירוץ להקשיב ולבדוק את המנגינה

האזנה רביעית

  ציור צעדי דהרות הסוסים לפני הילדים על ידי המנחה. אפשר לדמות הופעת סוסים בקרקס כאשר בכל חזרה על מנגינה א מתקדם  סוס מפינת חדר אל המרכז בדהרות

20140222_105657

האזנה חמישית

הזמנת הילדים להתפזר במרחב לדהור ולעצור בחלק א ולהמציא הופעה של הסוסים בחלק ב

ניתן להזמין קודם ארבעה ילדים שימציאו את רקוד הסוסים שלהם ורק אחר להזמין את כל ילדי הגן

האזנה שישית

הזמנת הילדים להמציא רקוד אישי למנגינה

או

הזמנת הילדים לצייר את המנגינה

חשוב מאד להשאיר את החומרים המוסיקליים בהישג ידם של הילדים כדי שימשיכו לחשוב לשמוע ולהמציא בעקבות הפעילות המכוונת של המורה/הגננת/המדריכה. אם הילדים עבדו יפה באופן עצמאי בפינת המוסיקה ללא הנחיית מבוגר כדאי להזמין אותם להופיע לפני חברי הכתה כולה בשעת רכוז. המטרה – חיזוק ועידוד שימוש בפינת המוסיקה שבאופן זה תהפוך לפינה פעילה ולא קישוט אסטטי

קישורים (2)

:תקציר פעילות הילדים עם היצירה

:עבודה עצמית (ללא הנחיית או התערבות מבוגר) עם היצירה

:ביצוע תזמורתי


http://www.youtube.com/watch?v=91u6a0K7JYM

 :דיסק בו נמצאת היצירה

.צלילונים- אוסף שירים ויצירות 1, הוצאת המכון לאינטגרציה חברתית אונ’ בר אילן

בייחולים להצלחה

           אשמח לקבל משובים

 שלכם

                   רונית קורן