שם היצירה: קונטרדנס מס. 7 המלחין: לודוויג ואן בטהובן

בטהובןקורות

 

שם-יצירה

 קונטרדנס מספר 7 ( מתוך 12) 

Twelve Contradenses, dance no. 7 WoO 14

משך היצירה: 0.46 ד’

הרכב מבצע: תזמורת כלי קשת

דרכי עבודה:  חיקוי תנועתי.

מטרות (2)

מטרות מוסיקליות:       הילד יכיר את מבנה היצירה.

                              טיפוח קשב והאזנה למוסיקה ללא מילים.

מטרות חוץ מוסיקליות: טיפוח תנועה בהתאם למוסיקה.

                              התמצאות מינימאלית במרחב.

                              קידום מיומנויות נגינה.

שימוש ביצירה: לאחר שהילדים יפנימו את היצירה , היא הופכת למעין שרביט קסמים  שיוצר דממה קסומה מלאה ריכוז וקשב בגן.

מבנה היצירה: יש ליצירה שני חלקים בולטים חלקם מנוגנים חלקית בזמן החזרה.

                       א  א  ב  ב’  א’  ב  ב’  א”

  •       . כאשר חוזרת אות עם פסיק לצידה סימן שהמנגינה איננה חוזרת במדויק ויש בה שינוי קל

הצעה

ישיבה באופן נינוח כאשר כל תלמיד רואה את המורה מולו.

האזנה ראשונה תוך כדי חיקוי תנועתי של המורה.

         א    יד ימין נפתחת ושמאל מייד אחריה נפתחת לצד הנגדי

               חזור על התנועות בשנית

              שלוש מחיאות כף בכוון עולה

             ידיים נפרשות לצדדים ומציירות מעגל עד חזרתן לירכיים.

         א    חוזר במדויק

         ב     ידיים מתגלגלות לפנים

               בסוף הפסוק שלוש מחיאות כף

        ב’    ידיים מתגלגלות שוב

               בסוף פסוק כשהמנגינה מאטה, מצליבים ידיים במנוחה על בית החזה

        א’    יד אחת נפרשת  לימין  , יד שנייה נפרשת לשמאל

               שתי ידיים יחד נמתחות וכאילו מציירות לב

        ב     חוזר

        ב’    חוזר

        א’    חוזר

  • ·        כאשר חוזרת אות עם פסיק לצידה סימן שהמנגינה איננה חוזרת במדויק ויש בה שינוי קל.

האזנה שנייה. נאמר לילדים “בואו נשמע את המנגינה בשנית. אנא, נסו לזהות : כמה מנגינות שונות קיימות ביצירה?”

האזנה שלישית . נבצע את היצירה שוב אלה שהפעם מותר להגיב רק למנגינה הראשונה או לחלק ממנה.

נגלה לילדים מי המלחין וכיצד נקראת המנגינה. קונטרדנס משמעותו – רקוד.

האזנה רביעית. הזמנת ילד שיהיה מנחה מוביל לתנועות החיקוי במקום המורה. מותר  לבחור תנועות אחרות בתנאי שכאשר חוזרת מנגינה תחזור אותה תנועה.

האזנה חמישית ניתן להוסיף ליצירה קישוט צלילי בעזרת תופים ו/או פעמונים. הרצוי הוא לגבש תזמור (תפקידי נגינה לתזמורת) בעזרת הצעות הילדים.

האזנה שישית. משחק בתנועה. מצב מוצא – עמידה.

 בחלקי א העבודה בידיים כפי שהיה בהאזנה ראשונה.

 בחלקי ב עבודת רגליים. עם הילדים נבחר כיצד להגיב: בצעדים, בשפשוף, ברקיעות , בקפיצות או בסיבובים.

היצירה טובה  לחזרה כפתיח  למפגשים בגן, או, כמעבר הרפיה בין פעילויות.

והיה ולילד יש הצעות לתנועות שונות מאלה שהציעה המורה – נפלא. כדאי לאמץ אותן כל עוד המורה עוזרת לשמור על המבנה, קרי, כשמנגינה חוזרת תחזור אותה תנועה.

** בקבוצות למידה צעירות יותר בחרתי במנגינה ב  לגלגל ידיים ללא מחיאות כף.

קישורים (2)

1. תקציר תיעוד פעילויות הילדים  עם היצירה:

      תיעוד נוסף – תזמור היצירה:

2.  ביצוע תזמורתי מצויין. קונטרדנס מספר 7 מתחיל בדקה 5.50 ומסתיים בדקה  6.30.

3.  ביצוע לפסנתר. קונטרדנס 7 מדקה 0.28 עד 1.00 .

 

קישור לדיסק בו מופיעה היצירה:

בטהובן לקטנטנים הוצאת MCI אור יהודה

יצירה שנייה בדיסק:”שנים עשר הקונטרדנס”, רקוד מס’ 7.

                                                               

בייחולים להצלחה

           אשמח לקבל משובים

 שלכם

                   רונית קורן